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"TRÍADE" - Grupo de três elementos tocando instrumentos acústicos; trivalência da composição, arranjo e improvisação; trindade buscando através da liberdade interativa
a unicidade no som.
Formado no segundo semestre do ano de 1991 pelo violonista, compositor e arranjador Dalmo C. Mota, em parceria com o contrabaixista Augusto Mattoso e o baterista Luiz Sobral, o grupo reúne as experiências diferenciadas dos integrantes explorando as possibilidades expressivas da formação de trio.
Dalmo C. Mota
Professor do Conservatório Brasileiro de Música, onde leciona violão e prática de conjunto desde1988.
Dedicou-se inicialmente à série de concertos improvisações solo, no qual se destacaram suas apresentações pelo circuito universitário: UFRJ, UERJ e UNESA, entre outras. Discípulo do ilustre contrabaixista brasileiro Paulo Russo.
Augusto Mattoso
Formado em música (licenciatura), e bacharel em contrabaixo acústico pela Uni-Rio, tendo atuado com vários nomes da música brasileira, do pop ao jazz, passando pela música erudita.
Luiz Sobral
Iniciou a carreira como percussionista no grupo de choro "Rio antigo", que acompanhou K.Ximbinho, vencendo o "2º Festival Nacional de Choro". A partir daí, atuou como baterista ao lado de vários nomes da MPB, do rock e do instrumental.
O grupo tem em seu currículo atuações em importantes eventos da música instrumental do país, como o "Heineken Concerts" 2000, São Paulo, e o "Groove" 2002, no Museu da República, RJ.
Realizou shows nos principais palcos no circuito musical do Rio e de São Paulo, atuando em alguns shows ao lado de convidados como Nivaldo Ornellas e Paulinho Trumpete. Em 1999, o grupo foi convidado por Carlos Malta para participar de seu CD "Pimenta", e para tocar a seu lado em vários shows pelo país.
Bem acolhido pela crítica, o primeiro CD do grupo foi incluído entre os melhores do ano na programação da Rádio Cultura de São Paulo.
Tem participado de entrevistas à mídia em geral, incluindo programas na Rádio MEC, TVE, TV Cultura e Globo News.
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Tríade — a modern take on the classic jazz trio
Tríade is an accomplished acoustic trio whose mission is to seek new ways in which to promulgate the tradition of piano jazz trios in the line of Bill Evans and Keith Jarrett, as well as that of acclaimed bossa nova piano trios such as Zimbo Trio and Tamba Trio. Tríade, however, uses no piano. Its melodic instrument is the guitar, in 6- and 12-string variations. In its musical style, Tríade follows the Brazilian evolutionary process defined by Hermeto Pascoal and Egberto Gismonti. The ECM sound, evolved by artists who record on the German label (Gismonti and Jarrett among them), is a strong reference for Tríade's sonority and timbre. Improvisation also plays an important role in the group's music.
Established in 1991, Tríade is made up of Dalmo C. Mota (6- and 12-string guitars, berimbaus, and voice), Augusto Mattoso (contrabass), and Luiz Sobral (drums). Dalmo C. Mota studied guitar with Aloysio Neves, classical guitar with Léo Soares, and improvisation with Nélson Faria. His guitar style evokes improvisational piano playing. Dalmo has also researched alternative techniques for playing the berimbau, which is transformed in his hands into an unexpectedly lyrical voice. Augusto Mattoso began as a guitarist but soon became the disciple of illustrious contrabassist Paulo Russo. He has played with the Rio Jazz Orchestra, Brasil Barroco Coro e Orquestra, Dário Galante, Pascoal Meirelles, and Guilherme Dias Gomes. His major bass influence is Eddie Gomez. Luiz Sobral began as a percussionist in 1977 with the choro group Rio Antigo before switching to drums. His eclectic career includes work with such diverse artists as sambista Jorge Aragão, romantic singers Marisa Gata Mansa and Tânia Alves, soul/funk diva Sandra de Sá, and reed player Dirceu Leitte. Sobral's drumming role models are Robertinho Silva and Jack DeJohnette.
Tríade's eponymous first CD (independent) showcases Dalmo's compositorial abilities (all but two of the compositions are of his authorship), as well as the group's inventiveness in improvising. The disc opens with "Janeiro," a samba composed in January, inspired by the energy and activity of Rio de Janeiro during this summer month. Next comes the suite "Reinvenção do Homem" (Reinvention of Man), whose three movements, says the composer, "trace the process of change through which the human race is passing in this moment of crisis and worldwide imbalance." `Urgência de Mudança' (Urgency of Change) is the lively first movement, followed by the introspective `Voz Interior' (Interior Voice) and the totally improvised `Superação do Ego e Unidade com o Todo' (Overcoming the Ego and Uniting with the Whole). In this third movement, the music rises to a chaotic climax, followed by a serene resolution. "Ila" is a slow bossa nova reverie composed by Augusto and inspired by a beautiful woman. "Morro Velho," composed by Milton Nascimento and previously recorded by Elis Regina, receives here a faster pace and alternation of speeds that enhance the tune's descriptive character. "Berimbaus" is a four-movement suite with a closed structure, turning around rhythmic-melodic cells played on tuned berimbaus, with Dalmo using alternative techniques such as double notes, pisadas (pressing the berimbau string while hitting it), and harmonics. It begins with `Introdução,' a light counterpoint between berimbau and bass, followed by `Dança,' an accelerated movement based on the play of rhythmic cells executed by berimbau and drums, with rhythmic vocal interventions and melodies laid over by the bowed contrabass. The third movement, `Cadenza,' explores various berimbau-playing techniques augmented by melodic vocalese that at times harks back to Jobim's "Chovendo na Roseira." The closing movement, `Coral e Melodia,' begins with choral harmony executed by bowed contrabasses and two berimbaus and continues with a sung lyrical melody on top of the bass/berimbau harmony. The bass takes center stage executing the theme in "Pra Tudo Dar Certo" (For Everything to Turn Out Right), a rapid samba in which the individual solos give way to intense mutual exchange among instruments. The penultimate track is "E a Lua no Céu" (And the Moon in the Sky), beginning with a slow impressionistic guitar part whose melody is repeated in counterpoint, then reiterated faster and more rhythmically. The disc closes with "Malambo," inspired by Afro-Latin rhythms and featuring a spirited drum solo.
8 comentários:
Parabéns pelo Blog, Ganhou Um freqüentador Assíduo. Viva à Boa Música
Valeu! Estou sempre postando coisa nova. Caso tenha alguma preferência, é só deixar um comentário.
Muito bom Mesmo
tentei baixar este disco do Dalmo- fiquei super curioso... quando cliquei, apareceu uma mensagem do "rapidshare" dizendo "file not found!... o que houve? Obrigado
O link expirou. Vou subir o disco novamente. Na semana que vem o link estará consertado.
abs
Dalmo C. Mota - "Tríade" (1999 - Independente DCM-01)
1. Janeiro
(Dalmo C. Mota)
2. Reinvenção do Homem
(Dalmo C. Mota)
I. Urgência de Mudança
II. Voz Interior
III. Superação do Ego e Unidade com o Todo
3. Ila
(Augusto Mattoso)
4. Morro Velho
(Milton Nascimento)
Berimbaus
(Dalmo C. Mota)
5. 3/4 Introdução
6. 5/4 Dança
7. 3/4 Cadenza
8. 7/4 Coral e Melodia
9. Pra Tudo Dar Certo
(Dalmo C. Mota)
10. E a Lua no Céu...
(Dalmo C. Mota)
11. Malambo
(Dalmo C. Mota)
Dalmo C. Mota: violão de 6 e 12 cordas, berimbaus e voz
Augusto Mattoso: baixo acústico
Luis Sobral: bateria
gravado, mixado e masterizado por Luis Tornaghi
produção artística: Tríade
produção executiva: Dalmo C. Mota
gravado no Big Studio (jun-out/98)
mixado e masterizado na Visom Digital (nov-dez/98)
Cara, seu blog é fenomenal !! Muito bom mesmo !! está de parabéns !!
Grande abraço !!
Jeff
Fui aluno do Dalmo no conservatório brasileiro e só tenho elogios a fazer sobre este excelente músico, compositor e arranjador. Excelente instrumentista e professor de didática incomparável, além de excelente pessoa.
Parabéns pelo blog!
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